Драйвери змін: бізнес для людей та про людей

12.12.2024

Глобальний договір ООН в Україні спільно з ПРООН в Україні провели захід «Драйвери змін: бізнес для людей та про людей», приурочений до Міжнародного дня прав людини. Захід відбувся за підтримки ПРООН в межах проєкту «Реалізація Цілей сталого розвитку в Україні» — ініціативи, що сприяє відновленню країни після війни та наближенню до стандартів європейської інтеграції.

До вітального слова долучилися: Тетяна Сахарук, генеральна директорка Глобального договору ООН в Україні, Андрій Наджос, заступник Міністра культури та стратегічних комунікацій з питань європейської інтеграції, а також Фархад Фархадов, заступник Міністра у справах ветеранів України.

Тетяна Сахарук, генеральна директорка Глобального договору ООН в Україні, привітала гостей заходу та наголосила на важливості розвитку корпоративної соціальної відповідальності:

«Ми прагнемо стати частиною ЄС, а отже, маємо діяти відповідно до його стандартів: компанії повинні впроваджувати стандарти захисту прав людини, адаптувати їх до українського контексту та звітувати про їх дотримання. Глобальний договір ООН в Україні навчає впроваджувати такі стандарти і звітувати. Наш фокус в роботі Кліматичного акселератора з прав людини в 2025 р. – це розвиток культури підтримки ментального здоров’я в бізнесі і підготовка до роботи з ветеранами та ветеранками»

Також Тетяна розповіла про акселераційну програму з прав людини в бізнесі від Глобального договору ООН в Україні, мета якої — допомогти компаніям зрозуміти, коли, де і як вони впливають на права людини, а також впровадити системний підхід до дотримання прав людини у компанії відповідно до міжнародних норм.

В межах заходу ми провели дві панельні дискусії, які охопили теми:

різноманітності, рівності та інклюзії в медіа, подолання гендерних стереотипів у медіа та забезпечення видимості для людей з інвалідністю;

– комплексні програми інтеграції військових у бізнес-середовище, успішні практики працевлаштування та професійної перекваліфікації, а також можливості для розвитку ветеранського підприємництва в Україні.

До панельної дискусії «Безбарʼєрний медіапростір: як українські медіакомпанії впроваджують принципи інклюзивності» долучилися представники та представниці українського медіапростору: Тетяна Ломакіна, радниця – уповноважена Президента України з питань безбар’єрності, Яна Гончаренко, директорка з корпоративних комунікацій та сталого розвитку Starlight Media, Олександр Веремієнко, капітан Збройних Сил України, продюсер-консультант FILM.UA Group, Наталія Гарач, членкиня наглядової ради Суспільного Мовлення в галузі захисту прав людей з інвалідністю.

Модерувала панель Ніна Мацюк, експертка з питань інклюзивності та безбарʼєрності.

Про важливість наявності чітких стандартів інклюзивності та рівності в медіа, зокрема нормалізації людей з інвалідністю, розповіла Тетяна Ломакіна, радниця – уповноважена Президента України з питань безбар’єрності: «Нормалізація включає представлення людей з інвалідністю в медіа у звичайних ролях ведучих або експертів, без сегрегації».


Так, наприклад, в В ЄС існують чіткі квоти, які регламентують представництво різних соціальних груп у медіапродукції, щоб забезпечити відповідність контенту європейським стандартам різноманітності та інклюзивності. Експертка вважає, що впровадження нових стандартів комунікації має проходити через дієві експерименти та рекомендації, а не суворі законодавчі вимоги, а безбар’єрність та інклюзивність мають розглядатися як обов’язок, а не вибір.

Успішними кейсами впровадження принципів різноманітності та інклюзивності у медіапросторі поділилася Яна Гончаренко, директорка з корпоративних комунікацій та сталого розвитку StarlightMedia: компанія розуміє інклюзивність як комплексний процес, що охоплює всі аспекти діяльності, від політики компанії до створення контенту.

Так, компанія активно залучає ветеранів та ветеранок до створення контенту, що дозволяє створювати більш автентичні історії та сприяє інтеграції ветеранів/ок у медіа. Також Starlight Media впроваджує політику підтримки ветеранів та людей з інвалідністю, що сприяє зміні корпоративної культури та підвищенню обізнаності співробітників з питань інклюзивності.



Не менш важливою складової роботи Яна Гончаренко вважає обмін особистим досвідом співробітників, які належать до різних соціальних груп, що є цінним для створення якісного медіапродукту.

Цю тезу підтримав Олександр Веремієнко, капітан Збройних Сил України, продюсер-консультант FILM.UA Group. Експерт розповів, що для створення якісного документального фільму про війну, в жанрі якого він працює, надзвичайно важливою є саме командна робота. Олександр зазначає, що він завжди звертається за порадою до своїх колег-військових.


Повернення до цивільного життя після війни є складним процесом, який вимагає часу та підтримки, а медіа відіграють важливу роль у формуванні суспільної думки щодо ветеранів/ок та їхніх потреб. Так, фільми, над якими працює Олександр, демонструють різні аспекти життя військових та ветеранів/ок, зокрема їхню адаптацію до мирного життя, пошук себе та реалізацію.

Продовжуючи тему висвітлення рівності та інклюзії в медіа, Наталія Гарач, членкиня наглядової ради Суспільного Мовлення в галузі захисту прав людей з інвалідністю зауважила, що для розробки ефективних стратегій інклюзії в медіа необхідно залучати людей з інвалідністю, оскільки вони мають безпосередній досвід та експертизу в цій сфері.

«Інклюзивність має бути закладена в усі аспекти діяльності медіакомпанії, від розробки контенту до організації робочого процесу: контент, який ви створюєте, має бути доступним для всіх, включаючи людей з порушеннями зору та слуху. Це передбачає використання титрування, аудіоописів, жестової мови та спрощення мови».

Наступна панельна дискусія була присвячена створенню інклюзивної корпоративної культури та адаптації  робочих процесів для військових та ветеранів/ок. До обговорення долучились: Олег Давиденко, директор департаменту корпоративних комунікацій Групи Метінвест, Олег Хмелевський, заступник голови Асоціації-підприємців ветеранів АТО, Єгор Тополов, доктор психологічних наук, засновник центру психологічної допомоги «Топсенс», член наглядової ради ГД ООН в Україні та Оксана Шварьова, фахівчиня із нефінансової мотивації, Evo.

Ірена Федорович, експертка і тренерка з питань рівності та недискримінації, консультантка ПРООН з бізнесу і прав людини, директорка Центру «Соціальна дія» модерувала дискусію.


Олег Давиденко
, директор департаменту корпоративних комунікацій Групи Метінвест поділився, що їх компанія усвідомлює, що кожен ветеран та ветеранка мають індивідуальні потреби та мають отримувати персоналізовану підтримку.

«Для нас військовий досвід наших працівників є цінним надбанням, який використовується для розвитку компанії. Ми не обмежуємося разовими акціями, а будуємо довгострокову систему підтримки ветеранів. Метінвест активно залучає ветеранів до розробки програм та ініціатив для ветеранів, створює комфортні умови роботи, включаючи адаптацію робочих місць та надання додаткових соціальних гарантій, сприяє створенню ветеранських спільнот та хабів для спілкування та підтримки ветеранів».

Кожен ветеран та ветеранка – це унікальна особистість з індивідуальними потребами та викликами, які вимагають персоналізованого підходу. За словами Олега Хмелевського, заступника голови Асоціації підприємців ветеранів АТО, успішна реабілітація та працевлаштування ветеранів можлива лише за умови комплексного підходу, який включає як матеріальну, так і психологічну підтримку. Адже багато ветеранів стикаються з психологічними травмами, такими як посттравматичний стресовий розлад.

Стереотипи щодо ветеранів ускладнюють їхню інтеграцію в суспільство, тому важливо створювати інклюзивне середовище, зокрема на робочих місцях. Компанії можуть зіграти вирішальну роль у цьому процесі, надаючи ветеранам та ветеранкам можливості для професійної реалізації.

Обовʼязок кожного бізнесу — це сприяти полегшенню адаптації ветеранів та ветеранок у робоче середовище. В цьому переконаний Єгор Тополов, доктор психологічних наук, засновник центру психологічної допомоги «Топсенс», член наглядової ради ГД ООН в Україні Тут важливо памʼятати про індивідуальний підхід до кожного та кожної, адже за словами Єгора Тополова: «Ми не маємо забувати, що з війни повертаються не просто ветеран/ки, а особистості, які потребують особливої уваги та підтримки. персоналізованого підходу до вирішення викликів».


Оксана Шварьова, фахівчиня із нефінансової мотивації, Evo поділилася досвідом компанії щодо підтримки ветеранів на робочому місці. Evo створює інклюзивне середовище, де ветерани почуваються комфортно та можуть реалізувати свій потенціал.

Розуміючи, що ветерани часто стикаються з викликами ментального здоров’я, Evo забезпечує доступ до психологів та організовує групи підтримки. Гнучкий графік роботи допомагає ветеранам краще балансувати між професійним та особистим життям.


Досвідчені співробітники компанії діляться своїми знаннями та досвідом з ветеранами в межах менторських програм, також Evo організовує тренінги та семінари, спрямовані на підвищення кваліфікації ветеранів та ветеранок та їхню адаптацію до нових викликів. Відкритість до діалогу та можливість висловити свої думки та почуття є важливими аспектами корпоративної культури Evo.

Експертка акцентувала увагу на тому, що бізнеси мають регулярно оцінювати ефективність своїх програм підтримки ветеранів та вносить необхідні зміни на основі зворотного зв’язку, а керівництво компанії має бути активно залученим до процесу інтеграції ветеранів у робоче середовище, задаючи відповідний тон згори.

Українські бізнеси можуть і мають сприяти створенню безбар’єрного середовища, проте часто їм бракує досвіду та релевантних знань для дотримання прав людини відповідно до міжнародних стандартів.

Під час заходу Дар’я Рубан, керівниця Business Integrity & Human Rights та Катерина Денісова, керівниця ініціативи Mental Help розповіли про досвід роботи провідних компаній України у сфері прав людини через призму двох флагманських проєктів Глобального договору ООН в Україні: Бізнес-акселератора з прав людини та ініціативи Mental Help.



Бізнес-акселератор із прав людини — це шестимісячна програма, мета якої — допомогти українським компаніям зрозуміти, коли, де і як вони впливають на права людини, а також впровадити системний підхід до дотримання прав людини у компанії відповідно до міжнародних норм. 

Mental Help —  онлайн-платформа, створена для надання безкоштовної професійної психологічної допомоги та підтримки українцям у цей непростий час.

Ці ініціативи допомагають бізнесам впроваджувати ефективні практики дотримання прав людини і створювати робоче середовище, в якому кожен/а працівник/ця почуваються цінними та захищеними.

Поширити новину:
FacebookLinkedInTwitter