22 грудня у форматі Legal Hub відбувся круглий стіл «Майбутнє балансування енергосистеми: роль BESS та необхідні регуляторні зміни», організований Представництвом Глобального договору ООН в Україні в межах Ukraine Energy Initiative у партнерстві з юридичною компанією Juscutum.
Захід був присвячений практичним і правовим питанням, що стримують розвиток систем накопичення енергії (BESS) в Україні, попри технологічну готовність ринку та зростання потреби в гнучкості й стійкості енергосистеми в умовах війни, відновлення та поступової децентралізації генерації. Учасники обговорили чинну рамку регулювання BESS, типові колізії правозастосування та прогалини, які впливають на бізнес-моделі, підключення до мереж, імпорт обладнання, фінансування та реалізацію проєктів.
У фокусі дискусії були:
1) аналіз наявної законодавчої рамки для BESS і ключових прогалин, що уповільнюють реалізацію проєктів;
2) практичний досвід компаній, які вже впроваджують накопичувачі;
3) бар’єри в імпорті обладнання, підключенні та фінансуванні;
4) ринкові пропозиції щодо рішень, які можуть пришвидшити інтеграцію BESS в енергетичний сектор України.
1.Відсутність комплексного регулювання виробництва та сертифікації BESS.
Учасники відзначили, що на рівні підзаконного регулювання та технічного нормування досі бракує чітких процедур і зрозумілих вимог, які б охоплювали питання виробництва, відповідності та сертифікації BESS як складного технічного продукту. Така невизначеність підвищує регуляторний ризик для інвесторів і ускладнює локалізацію виробництва та масштабування проєктів.
2. Складнощі з імпортом і класифікацією комплектуючих.
Окремо наголошувалося на практичних труднощах, пов’язаних із класифікацією компонентів BESS, неоднорідністю підходів і відсутністю спрощених процедур, необхідних для швидкого ввезення обладнання та комплектуючих, зокрема для проєктів, що реалізуються в стислі строки. Це прямо впливає на вартість, строки постачання, а в підсумку, на економіку проєктів і їхню банківську придатність.
3. Прогалини у правилах підключення до мереж і наданні послуг.
Під час Legal Hub учасники констатували, що чинні правила та кодекси не завжди дають чітку і передбачувану відповідь на питання приєднання BESS до мереж, визначення статусу таких об’єктів, а також умов участі накопичувачів у різних сегментах ринку й наданні послуг, пов’язаних із гнучкістю та балансуванням. Як наслідок, BESS часто сприймається як «нетиповий» актив, що створює додаткові бар’єри під час взаємодії з операторами та контрагентами.
4. Відсутність стимулюючих програм і недостатня гармонізація з підходами ЄС.
Учасники також звернули увагу, що розвиток BESS потребує не лише “дозвільної” рамки, а й передбачуваних стимулів, зокрема податкових, інвестиційних та регуляторних, які знижують початковий фінансовий тиск на інвестора і формують довший горизонт планування. Додатковим викликом залишається потреба в системній синхронізації національних правил із європейськими підходами та стандартами, що мають бути орієнтиром для інтеграції України до сучасної архітектури енергобалансу.
За підсумками зустрічі передбачено підготовку рекомендаційного документа для профільних стейкхолдерів та асоціацій із конкретними пропозиціями та кроками, спрямованими на усунення регуляторних бар’єрів і наближення України до сучасної моделі енергетичного балансування з урахуванням ролі BESS.
Такий документ має стати практичним підґрунтям для подальшого діалогу з регуляторними органами та учасниками ринку, а також для формування узгоджених змін до нормативної бази щодо виробництва і сертифікації BESS, імпорту й класифікації обладнання, правил приєднання та участі накопичувачів в енергетичних ринках і сервісних моделях.
Legal Hub – спільнота провідних юридичних фірм, яка підтримала уряд у створенні системи антикорупційного мейнстрімінгу для переговорного процесу вступу України до ЄС (глави 15 та 27). Цей спеціалізований хаб — частина Української енергетичної ініціативи (Ukraine Energy Initiative — UEI) за підтримки Міністерства закордонних справ, у справах Співдружності та розвитку Великої Британії (FCDO).