Нині здається, що штучний інтелект здатен на все: AI вміє аналізувати поведінку клієнтів і вже скоро він буде створювати рекламні кампанії за вас.
А також може помилково блокувати транзакції ваших клієнтів та дискримінувати за ознакою статі, бо досі невирішеним залишається питання його прозорості та упередженості.
Як бути з етичними дилемами ШІ та балансувати між інноваціями та відповідальністю? Як регулюють штучний інтелект в Європі та які рішення знаходять українські компанії вже зараз?
Своїм досвідом поділилися експерти з Intellias, EPAM, Juscutum та Київстар під час події «AI-Driven, Human-Centered: нова ера бізнесу».
AI на службі людству, а не навпаки
Британська фінтех-компанія використовувала AI для виявлення шахрайства, однак через непрозорий алгоритм система помилково блокувала звичайні транзакції клієнтів.
Це призводило до необґрунтованого замороження рахунків без пояснень, що порушує права споживачів і принципи прозорості в AI-рішеннях.
«AI у фінансовому секторі має бути точним і прозорим. Клієнт має розуміти, як ухвалюється рішення та мати право його оскаржити»
— Петро Білик, партнер практики технологій та інвестицій, керівник практики AI, Juscutum
Інший кейс, який варто додати в Lessons Learned: компанія впровадила AI-систему для відбору резюме, але алгоритм, навчений на упереджених історичних даних, почав дискримінувати кандидаток-жінок.
Це призвело до систематичної гендерної упередженості в наймі та порушенні трудового законодавства.
Обачним має бути й бізнес
Онлайн-платформа нерухомості закрила цілий відділ і скоротила 25% своїх працівників після фінансової катастрофи. Це сталося внаслідок помилки AI, на який покладався бізнес.
Про кейс розповідає Олег Цаль-Цалько, старший архітектор компанії EPAM:
Компанія придбала тисячі будинків на основі рекомендацій алгоритму штучного інтелекту, який неправильно оцінив вартість будинків і погано передбачив коливання ринку нерухомості.
Правильно казати «відповідальний ШІ», а не «безпечний ШІ». Ми не можемо створити штучний інтелект, який буде на 100% безпечним — як і жоден інший інструмент, він завжди матиме ризики. Тому важливо говорити не про «безпечний ШІ», а саме про відповідальний. Відповідальність за його дії несе не сам алгоритм, а люди: ті, хто його створюють, застосовують і регулюють.
— Олег Цаль-Цалько, старший архітектор компанії EPAM
Як з цим боротися?
Відповідь — регулювання. Прийнятий в Європі AI Act вже регулює розробку й використання систем штучного інтелекту на основі рівня ризику, який вони несуть для людей і суспільства. Він стосується всіх компаній, які працюють на ринку ЄС, незалежно від країни походження.
Акт також передбачає суворі санкції: до 7% глобального обороту або 35 млн євро за використання заборонених систем і до 3% обороту або 15 млн євро за порушення інших вимог.
Які є ще політики та рамки використання ШІ?
Та хто стоїть за цими правилами та намаганнями приборкати неконтрольоване користування технологією? Фахівці.
Тетяна Кирик, директор з комплаєнс та етики Київстар радить компаніям не зупинятися на розробці етичних політик, а думати про залучення та виховання спеціалістів, які матимуть достатньо експертизи, щоб мінімізувати ризики.
Після 2022 року Київстар розробили внутрішню автоматизовану систему, яка перевіряє велику кількість підрядників компанії (а це більше 18 000) на їх відповідність вимогам комплаєнсу.
Наразі компанія планує інтегрувати можливості ШІ в цю розробку. Водночас, за словами Тетяни, ключовим залишається людський контроль — саме люди мають задавати етичні межі й слідкувати, щоб рішення ШІ не виходили за рамки відповідального підходу.
Не Chat GPT єдиним — як в Intellias створили власний штучний інтелект
Intellias створили ШІ, що не просто відповідає на запити, а стає цифровим колегою з людським підходом — він вміє генерувати контент, писати код, а також автоматично інформує та збирає дані про безпеку працівників під час надзвичайних ситуацій. Наприклад, після ракетних атак.
В Intellias помітили, що працівники були неактивні в користуванні корпоративною базою знань. Це ускладнювало комунікацію та забирало багато часу на вирішення рутинних питань
— Дарина Кірюшкіна, Senior Delivery Manager в Intellias
Одна з важливих функцій бота — Emergency Alert Tool. Його головна мета — швидко та зручно отримати дані про стан спеціалістів із турботою про їхню безпеку.
У разі ракетної атаки чи іншої екстреної події бот автоматично надсилає повідомлення працівникам, які перебувають у зоні ризику. Спеціалісти мають обрати одну з двох відповідей:
Під час ракетних обстрілів в Україні, 84% колег відповідають боту про свій статус. Це понад 1000 взаємодій з ботом в день екстрених ситуацій.
Це рішення дозволяє компанії оперативно реагувати на кризові ситуації, надавати допомогу тим, хто її потребує, та підтримувати зв’язок із командою навіть у найскладніших умовах.
На що звернути увагу бізнесу вже сьогодні?
Цього року Глобальний договір ООН в Україні провів опитування серед українського бізнесу щодо того, як саме компанії використовують штучний інтелект у своїй роботі.
Основна мета — зрозуміти, наскільки етичні, правові та комплаєнс-аспекти впровадження ШІ є пріоритетом, а також — яких знань і ресурсів потребує бізнес, щоб діяти відповідально.
Опитування показало:
Тобто, значна частина фахівців працює з ШІ без достатніх знань про їх потенційний вплив на права людини, упередження чи дискримінацію. Це означає, що компанії не мають повної картини ризиків і можуть несвідомо допустити витік конфіденційної або чутливої інформації про свою компанію та/або клієнтів.
Це свідчить про високий рівень невизначеності у бізнес-середовищі щодо правил гри у сфері ШІ. Бізнес хоче розуміти не лише «як», але й «навіщо» застосовувати ШІ відповідально, з урахуванням прав людини, корпоративної доброчесності та цифрової безпеки.
— Тетяна Сахарук, генеральна директорка Глобального договору ООН в Україні
Висновки
Хоча загроза ШІ здається не очевидною, вона може стати реальністю в межах кількох років. Якщо не почати розробку й дотримання чітких правил, стандартів і механізмів контролю вже зараз, можливості ШІ можуть бути використані проти нас.
Більшість учасників інтерактивної сесії, яку провів Глобальний договір ООН в Україні під час заходу «AI-Driven, Human-Centered: нова ера бізнесу» зазначали, що серед основних викликів, з якими стикаються їх компанії при інтеграції ШІ в робочі процеси є, зокрема:
Ці виклики ще раз підкреслюють: розвиток ШІ має йти поруч із розвитком етики, прозорості та освіти. Без цього ми ризикуємо втратити контроль та довіру до технології.