Глобальний договір ООН в Україні презентував результати дослідження «Потреби та виклики МСП у сфері ESG-стандартів».
Дослідження реалізовано у вересні 2025 року спільно з дослідницькою компанією Gradus Research та є частиною проєкту «Business & Human Rights Initiative: Для сталого та відповідального майбутнього», що реалізується у межах проєкту «Трансформаційне відновлення задля безпеки людей в Україні», що фінансується урядом Японії та впроваджується Програмою розвитку Організації Об’єднаних Націй (UNDP Ukraine / ПРООН в Україні) в Україні.
Мета — виявити потреби, виклики та стимули до впровадження ESG-принципів у діяльність МСП.
«ESG та сталий розвиток — це обов’язкові умови гри на міжнародному ринку. Великі компанії активно рухаються у цьому напрямі, але малому та середньому бізнесу часто бракує знань, ресурсів і чітких орієнтирів.
Якщо не підтримати МСП зараз, ми ризикуємо втратити їхню конкурентоспроможність на глобальному ринку, який дедалі частіше оцінює партнерів за довкіллєвими, соціальними та управлінськими стандартами.
Наша місія — допомогти українському бізнесу пройти цей шлях і побудувати сталу економіку, здатну витримати будь-які виклики», – Тетяна Сахарук, генеральна директорка Глобального договору ООН в Україні.
У опитуванні взяли участь 217 респондентів (власники/ці, директори/ки компаній, HR-керівники/ці, менеджери/ки зі сталого розвитку). До топ-секторів, в яких працюють респонденти та респондентки, увійшли:
Серед них 71% уже залучені до міжнародних ланцюгів постачання.
Попри зростаючу увагу до теми, поняття ESG для багатьох українських підприємців та підприємиць досі залишається не до кінця зрозумілим. Майже половина опитаних (48%) розуміють ESG як систему довкіллєвих, соціальних і управлінських принципів. Проте ще третина бізнесів плутають поняття та сприймає ESG як європейську сертифікацію (17%) або стандарт бухгалтерського обліку (10,6%).

Сьогодні сталий розвиток для українських МСП – це переважно теорія, а не повсякденна практика.
Щонайменше 10.6% опитаних не мають політик у принаймні одній із трьох сфер, і не планують їх впроваджувати.
Найбільшими перешкодами для впровадження ESG-підходів українські МСП називають брак знань (31%), обмежені фінанси (30%) та відсутність готових інструментів і шаблонів (25%).
ESG залишається новою темою для багатьох компаній, що потребує освітніх програм, практичних рішень і експертної підтримки.

Попри наявні бар’єри, українські МСП демонструють зацікавленість у впровадженні ESG-підходів.
Найсильнішими мотиваторами підприємці називають можливість залучення фінансування (через доступ до кредитів, грантів та інвестицій), а також вихід на міжнародні ринки. Це підтверджує: ESG дедалі більше сприймається не як абстрактна концепція, а як практичний інструмент інтеграції у глобальні ланцюги постачання та підвищення конкурентоспроможності.
Українські МСП розуміють важливість сталого розвитку та загалом підтримують рух до впровадження обов’язкових ESG-стандартів. Водночас підприємці відверто говорять про бар’єри: нестачу знань, фінансових ресурсів і практичних інструментів для реалізації сталих підходів у бізнесі.
Щоб відповісти на ці виклики, необхідно розширювати просвітницькі програми, ділитися успішними кейсами впровадження ESG та створювати дієві інструменти підтримки сталих бізнес-ініціатив.
Українські підприємці прагнуть бути частиною глобальної стійкої економіки й потребують чіткої «дорожньої карти», як інтегрувати ESG-підходи у свою діяльність. Без системної підтримки, навчання та доступних рішень цей сектор ризикує опинитися поза глобальними ланцюгами постачання й сповільнити перехід України до сталої економіки.