18.05.2020

Що може робити бізнес для підтримки жінок під час COVID-19?

Наслідки пандемії COVID-19 особливо сильно ускладнюють життя жінок. Вони частіше ніж чоловіки працюють на низькооплачуваній роботі та не отримують гарантованого соціального захисту. Жінки також представляють більшість медичних працівників та фахівців інших галузей, які знаходяться на передовій боротьби з COVID-19. Саме вони ризикують власним здоров’ям та безпекою і наражають на небезпеку свої родини. 

 

Оскільки ресурси охорони здоров’я спрямовані на подолання пандемії, жінки також стикаються з додатковими проблемами доступу до послуг підтримки сексуального та репродуктивного здоров’я, особливо у найменш розвинених країнах. Позаяк, школи та дитячі установи закриваються у відповідь на COVID-19, жінки ще більше обтяжені  доглядом за дітьми, що додає  і так  нерівномірного навантаження на них. Під час  карантину ризик домашнього насильства над жінками та  дітьми збільшується, тоді як кількість послуг з  підтримки жертв — зменшується.

 

Всі верстви населення, включаючи бізнес, несуть відповідальність за зменшення непомірного і небувалого тиску на жінок в умовах боротьби з COVID-19.  На досягнення цієї мети має бути направлений кожен крок — від невідкладної допомоги, до розробки довгострокових стратегій. 

 

Чому ми вже навчилися? 

 

Коли йдеться про гендерну рівність, ми не можемо дозволити собі втратити здобуті позиції. Водночас, зростає занепокоєння щодо збільшення випадків утиску рівності жінок в усьому світі. Це може відкотити назад наш прогрес в питаннях  рівноправ’я та втілення цілей сталого розвитку. 

Кожен з нас постраждав, але ця безпрецедентна криза найважче вдаряє по жінках, які часто працюють у найбільш  вразливих сферах та на нестабільній роботі. Чому? 

 

  • 70% медичних працівників, які ризикують своїм життям, — це жінки.
  • 60% зайнятих жінок працює в тіньовій економіці, маючи незначний захист від звільнення та обмежений доступ до соціального захисту.
  • Глобальна різниця  у оплаті праці жінок і чоловіків сягає 16%, що робить жінок вразливішими до економічного спаду.
  • Внаслідок ізоляції домашнє насильство в деяких країнах збільшилося на 25%. У той же час, у період карантину жертви стикаються з обмеженим доступом до послуг з захисту.
  • Оскільки медичні ресурси перерозподіляються, жінкам важче отримати доступ до медичних послуг, включаючи гінекологію та захист репродуктивного здоров’я. 
  • Жінки втричі більше за чоловіків виконують неоплачувану роботу по догляду за родичами та іншими людьми. Коли через поширення вірусу 850 мільйонів дітей в усьому світі були звільнені від школи і опинилися вдома, додаткове навантаження знову лягло на жінок.

 

Для ефективного рішення цієї проблеми приватний сектор економіки повинен зробити захист інтересів жінок та дівчат головним питанням як під час, так і після поточної кризи. 

Принципи розширення можливостей жінок допомагають бізнесу втілити гендерну рівність на робочому місці, на ринку праці та в громаді, а також можуть допомогти компаніям реагувати на гендерні наслідки впливу COVID-19.

 

Конкретні дії, які можуть вжити компанії від Глобального договору ООН та ООН Жінки:

 

Включайте жінок  у процес  планування та прийняття рішень. Дослідження показують, що гендерно-різноманітні команди приймають кращі, більш сталі рішення. В епоху COVID-19 компанії повинні застосовувати ці вказівки до кризових робочих груп та груп реагування і забезпечувати представництво жінок і чоловіків у процесах, пов’язаних із COVID. Цільова гендерна рівність підтримує компанії у постановці та досягненні амбітних корпоративних цілей, щодо представництва та лідерства жінок як у кризові періоди, так і після них.

 

Підтримуйте  працюючих батьків та враховуйте, що більшість не оплачуваних робіт по догляду належить жінкам. Серед іншого, компанії повинні пропонувати гнучкі умови роботи, підтримувати безпечні та необхідні варіанти догляду за дитиною, а також оплачувати відпустку по лікарняному, з сімейних та невідкладних ситуацій, а також  відпустку по вагітності та пологах. Нинішня ситуація дає можливість порушити гендерні стереотипи, змінити традиційні ситуації та показати, що лідерство та прийняття рішень, домашні справи та догляд за дітьми можуть і повинні бути розділеними між всіма членами родини.

 

Допомагайте у подоланні вимушених наслідків перебування вдома, включаючи зростання насильства в сім’ї.  Компанії можуть відігравати важливу роль у наданні допомоги, щодо спрямування працівників до необхідних служб, включаючи гарячі лінії з протидії  домашньому насильству,  та підтримуючи здоров’я та добробут працівників.  У тому числі, надавати допомогу у пологовий та післяпологовий період працівникам, незалежно від статі.

 

Підтримуйте жінок в громадах, де працює ваш бізнес, зокрема, включаючи їх у свої ланцюги постачальників. Це може означати, що постачальники, які значною мірою покладаються на жіночу працю, отримують оплату за існуючі замовлення та додаткову підтримку, щоб утримувати на плаву та оплачувати працівників, де це можливо. Це може також включати надання переваг жінкам-підприємцям, через надання їм фінансових продуктів та послуг, щоб врятувати їх від банкрутства, і свідома співпраця з підприємствами, що належать жінкам. Наприклад, Укрсиббанк (UKRSIBBANK BNP Paribas Group) втілив комплексну програму підтримки жіночого підприємництва «Жінки в бізнесі». Програма включає інформаційну та консультаційну підтримку жінок — власниць та керівниць компаній середнього та малого бізнесу. Програми по натхненню та мотивації жінок в бізнесі. Створення майданчиків для обміну досвідом та пошуку нових контактів. Допомога в розвитку бізнесу — фінансування, спеціалізовані банківські сервіси для жінок-підприємниць.

 

Співпрацюйте з урядом та громадськими організаціями для вирішення проблеми COVID-19 та підтримки зусиль щодо відновлення після пандемії.  WEP-члени підкреслюють, що відповідальність компанії за повагу та підтримку прав жінок не закінчується біля стін компанії. Маргарет Кобіа наголосила на важливості партнерських відносин, а Ен Кернс окреслила зусилля Mastercard, щодо інвестування у вакцинацію та закликала компанії домогтися максимально сприятливого впливу — в тому числі поза межами вже існуючих напрямків роботи у цій сфері. Медіагрупа StarLightMedia — перша українська компанія, яка підписала та інтегрує Women Empowerment Principles в свої корпоративні політики та програми. Для аналітики вони використовують Weps Gap Analysis Tool, розроблений ГД ООН та ООН Жінки. 

 

Пандемія — це можливість побачити, яким чином компанії працюють з гендерним напрямом, чи реалізують тематичні політики на практиці. Компаніям та громадським організаціям варто аналізувати поточні методи роботи, щоб пришвидшувати просування до гендерної справедливості — для цього існують доступні інструменти, практики та методики — варто тільки почати. 

Поширити новину: