У найближчі роки понад мільйон українських ветеранів увійдуть до складу економічно активного населення, а щонайменше 63,6% ветеранів готові започаткувати власну справу.
Як великому бізнесу та ММСП розбудувати свій потенціал та стати дружнім до ветеранів та ветеранок: адаптувати команди, змінити підходи й створити умови, у яких ветерани та ветеранки зможуть реалізуватися?
Про це розповіли великі українські компанії (ДТЕК, Аврора, Інтерпайп та Добробут), а також ветерани-підприємці, які вже створили власні бізнеси, на події «Хто будує майбутнє? Шлях ветеранів та ветеранок у бізнесі» від Глобального договору ООН в Україні.
У цьому матеріалі — про найважливіше з події.
Цей захід Глобального договору ООН в Україні — частина проєкту «Business & Human Rights Initiative: Для сталого та відповідального майбутнього», за сприяння Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні та фінансування уряду Японії у межах проєкту «Трансформаційне відновлення задля безпеки людей в Україні»
До вітального слова долучилися:
Тетяна Сахарук, голова Ради регіональних мереж ГД ООН у Східній Європі та Центральній Азії:
«Повернення з фронту — це новий етап життя, який потребує підтримки та розуміння. І ми, бізнес, уряд і суспільство, маємо бути поруч: створити умови в яких ветерани та ветеранки зможуть реалізувати свій потенціал в цивільному просторі»
Сергій Деркач, заступник Міністра розвитку громад і територій:
«Для Міністерства розвитку громад і територій України ця тема не менш пріоритетна. Адже саме в громадах ветерани та ветеранки живуть, працюють і розвиваються. Наше завдання — зробити їхнє повернення максимально комфортним і дати можливості для нового старту.Вірю, що спільними зусиллями ми створимо умови, у яких ветерани та ветеранки зможуть стати рушійною силою відновлення економіки та розвитку своїх громад»
Дискусію про те, як компанії можуть допомагати ветеранам та ветеранкам повертатися до корпоративного середовища модерувала Юлія Ткач, головна редакторка Vector.
Практичним досвідом поділилися:
Успішна реінтеграція починається ще з моменту мобілізації
Якщо компанія підтримує працівника від самого початку його служби (через постійний зв’язок та медичну, юридичну, психологічну допомогу, підтримку технікою та амуніцією), то після повернення така людина не почувається «чужаком», вона повертається у своє середовище — знайоме й турботливе.
81% ветеранів повернулись на роботу в Інтерпайп після демобілізації саме завдяки такому підходу. Це значно вище за середній показник по країні.
Колеги, керівники та HR-фахівці мають розуміти, як правильно підтримати людину, що повертається після служби. Це включає не лише знання про юридичні чи адміністративні аспекти, а передусім — емпатію, етичну комунікацію та повагу до досвіду ветерана.
Такий формат дозволяє підтримувати контакт між людьми з різних регіонів і створює безпечне середовище, де ветерани можуть бути собою: ділитися досвідом, знайти відповіді на запитання чи просто відчути підтримку колег.
Наталя Абрамова, радниця генерального директора ДТЕК Енерго та керівниця проєкту «Ветерани», радить створити таку посаду, яка допоможе координувати супровід від моменту мобілізації працівника до його повернення в компанію.
В суспільстві досі існує стигма навколо психологічної допомоги. Турботу про ментальне здоров’я часто сприймають як ознаку слабкості, а не як турботу про себе.
Що можуть робити компанії:
Ветерани стикаються з потребою оформити документи, отримати статус УБД, компенсації чи страхові виплати, і нерідко залишаються з цим сам на сам.
Компанії можуть зняти частину цього навантаження, якщо вбудують юридичну підтримку у власні програми підтримки.
Наприклад:
Уникайте надмірної героїзації — підтримуйте адресно та дієво
Пропонуйте персоналізовану підтримку
Будуйте комунікацію «ветеран до ветерана»
Так, Оксана Фаренік, яка разом з чоловіком розбудовує бізнес екологічних трубочок з очерету, розповіла, що програма «Траєкторія 2» від Аврори та Мінцифри допомогла окреслити візію їхнього бізнесу та підготувати експортну стратегію:
«Ми вірили у свій проєкт, але коли досвідчені фахівці, наші ментори й лектори, підтвердили, що ми на правильному шляху, — це стало потужною підтримкою. Такі моменти дуже надихають і дають впевненість».
Подружжя Євгенії та Анатолія Молчанових також розвивають власний бізнес — ферму-сироварну «Зелений Гай», і брали участь у освітніх та грантових програмах SEED від Глобального договору ООН в Україні, а також «МХП Поруч».
Євгенія Молчанова поділилася, що найціннішим у програмах підтримки для ветеранських бізнесів є менторство:
«Найцінніше — це менторський супровід. Коли довго живеш у своїй бульбашці, здається, що все робиш правильно. А потім приходить свіжий, професійний погляд, який допомагає побачити слабкі місця й можливості для зростання».
Про підтримку, якої потребують ветеранські ММСП, розповіли Олег Хмелевський, заступник голови Асоціації підприємців-ветеранів та Денис Малишенко, ветеран та власник підприємства TES ceramic:
Спікери зазначили, що головними перешкодами для ветеранів, які хочуть відкрити власну справу, є брак коштів і чіткої бізнес-ідеї.
Асоціація підприємців-ветеранів навчає та фінансує ветеранські підприємства, а також формує екосистему підтримки, де ветерани відчувають себе повноцінними та потрібними членами суспільства.
Мета цієї діяльності — показати ветеранам їхній потенціал як рушійної сили розвитку країни й допомогти їм стати «локомотивами» позитивних змін.
Бізнес майбутнього неможливий без людей, здатних долати виклики та трансформувати їх у сміливі рішення.
Ветерани та ветеранки — саме ті, хто може ефективно застосувати свій військовий досвід у бізнесі, а наш обовʼязок як суспільства та підприємців — підтримати тих, хто будує наше майбутнє.